» G E Z O N D - E T E N en afvallen

Wat is dit?



Tips om af te vallen. Geen recepten maar voldoende informatie om zelf (of met hulp) aan de slag te gaan!!

Iedereen weet inmiddels wel je je normale gewicht niet kunt bereiken door een dieet te volgen. Het bekende jo - jo -effect is iedereen wel bekend.
Het aanpassen van je voeding en verdere levenstijl met daarin onder andere bewegen/sporten is meestal de enige echte optie! En dat is juist het allemoeilijkste!!

Zelf blijf ik prima op gewicht door op de koolhydraten te letten.
Koolhydraatarmbrood, magere producten en veel groente en 2 stuks fruit op een dag. Let op: geen aardappels,pasta en rijst eten, dan wel vermijden!!Verder veel water drinken (6 grote glazen) en 2 keer per week sporten (zwemmen), helpen mij prima!!

Ga voor jezelf eens na:

  • Hoe begin ik met afvallen?

  • Hoeveel kilo wil ik afvallen?

  • Ben ik al jaren te dik?

  • Wat is de oorzaak van het te dik zijn?

  • Hoe val ik verantwoord af?

  • Wat kan anders eten voor mij betekenen?

  • Wat kan bewegen/sporten voor mij doen?

  • Voeding en gezondheid

  • Voedingstips

    HOE BEGIN IK MET AFVALLEN

    Ga voor jezelf na of je sterk genoeg bent om alleen de strijd met de kilo's aan te gaan.
    Er wordt genoeg geschreven over een persoonlijke begeleiding en dergelijke. Ga na of ook jij een steuntje in de rug nodig hebt.
    Wees daar gewoon heel eerlijk over naar jezelf toe.
    Het is geen schande om hulp te vragen bij afvallen, laten we dat voorop stellen!!
    Die hulp kan je partner zijn, een goede vriendin of hulp via je huisarts inschakelen. Probeer iemand met wie je een goede band hebt en waarvan je weet dat die je ook daadwerkelijk tot langduriger steun in staat is, om hulp te vragen.
    Tip: spreek met elkaar af dat wanneer de eerste 5 kilo eraf is om samen uit eten te gaan of koffie met gebak te gaan eten.
    En doe dat bijvoorbeeld na iedere 5 kilo.
    Of beloon jezelf met iets, of bespreek met je partner af dat hij iets leuks organiseert wanneer de eerste 5 kilo eraf is.
    Maar vooral: bepaal voordat je gaat lijnen hoe je het voor jezelf gaat doen, maak een soort plan met afspraken (op papier) voor jezelf en bespreek dat met je partner of vriendin.
    Het gaat uiteindelijk erom dat je op je normale gewicht komt en dat je dat dan ook zo gaat houden. En dat kan alleen door daadwerkelijk je eetgewoonten en gedrag te veranderen!!

    Om na te gaan hoeveel je eventueel "moet" afvallen, kun je gebruik maken van de BMI tabel, kijk (en klik) op:

    voedingswaardetabel.nl/bereken/bmi


    HOEVEEL KILO WIL IK AFVALLEN

    Deze hamvraag moet je jezelf in alle eerlijkheid stellen.
    Wil je maar 1 kilo kwijt dan vraag ik me af wat je op dit onderwerp zoekt.
    Wil je meer dan 5 kilo kwijt, en weet je dat dat niet vanzelf zal gaan; vraag dan jezelf af hoe je zelf denkt die kilo's het beste kwijt te kunnen.
    Wil je nog veel meer afvallen en is dit niet een probleem dat nog maar pas bestaat? Je bent dan waarschijnlijk al een langere periode te dik.
    Omhoog

    BEN IK AL JAREN TE DIK

    Okedan, je bent jong en je bent al te dik of al wat ouder vijftig en zwaarder aan het worden?
    Wanneer kom je er achter dat je te dik bent, wanneer je kleren te krap worden of wanneer de weegschaal je vertelt dat er plotseling teveel kilo's bijgekomen zijn?

    Wanneer je al jaren te dik bent en nu ineens wil afvallen doe dat dan onder begeleiding van een diŽtiste! Dit geldt voor zowel de jongeren als de ouderen onder ons.
    Afvallen moet je verantwoord doen en dat vraagt inzicht in wat je wel en niet zou moeten doen.
    Iedereen die veel snoept weet dat dat daardoor komt.
    Omhoog

    WAT IS DE OORZAAK VAN HET DIK ZIJN

    De oorzaak van te dik zijn kan in veel dingen zitten:
    - je eet gewoon teveel en te vet
    - je eetgewoontes zijn veranderd (snoepen)
    - je bent anders gaan bewegen (minder)
    - je hebt teveel stress waardoor je meer eet/snoept
    - je stofwisseling heeft problemen (alleen een arts kan je helpen)

    In de meeste gevallen weet je zelf wel waardoor je zwaarder bent geworden. Probeer eerlijk tegenover jezelf te zijn!!
    Omhoog

    HOE VAL IK VERANTWOORD AF

    Verantwoord afvallen betekent dat je je normale bouw- en brandstoffen moet blijven nuttigen. Hier schuilt precies de clou van het verhaal in.

    Bedenk daarbij dat alles wat je eet uiteindelijk door het lichaam wordt omgezet in suikers en het teveel wordt opgeslagen in de vetcellen.
    De suikers die dus in snoep zitten heb je eigenlijk niet nodig en kunnen vervangen worden door nepsuiker (o.a. Natrena), maar je lichaam kan ook gewoon wennen aan leven zonder suikers die in snoep enzo zitten.

    Eiwitten en vetten worden omgezet tot bouw- en brandstoffen voor het lichaam.
    Wanneer je 75 gram vlees per dag eet is dat al voldoende, dan weet je dat je vaak met minder vlees eten al resultaat kunt hebben.

    Snoepen is een enorme kaloriŽnknaller. Probeer eens een suikervrij snoepje en dan alleen wanneer je behoefte hebt aan zoet.

    Verder zijn vetten enorme boosdoeners. Maar bedenk dat je ook vetten nodig hebt voor een gezond lijf!!
    Bak eens vlees in een theelepel olijfolie, je zult zien dat dat prima gaat.
    Neem eens wat minder vlees en meer groenten. Het sausje bij de groente kan best nog wel, maar dan gewoon minder.
    Afvallen moet je op een dusdanige wijze doen, dat het vol te houden valt en het zeker geen straf is!!
    Omhoog

    WAT KAN ANDERS ETEN VOOR MIJ BETEKENEN?

    Anders eten betekent vaak ook duurder eten. Wanneer je je in je vleesprodukten een beetje mindert, kan dat weer schelen.
    Meer groenten en fruit zijn echter best wel kostbaar.
    Maak gebruik van aanbiedingen!! Geen tijd om dit te doen?
    Vraag jezelf dan af of je ook daadwerkelijk wil afvallen.

    Het kan daarbij ook gebeuren dat je een maaltijd op tafel zet voor de hele familie en jij even wat anders eet.
    Kom voor jezelf op dan, en geef het goede voorbeeld.

    Wanneer je afvalt kan het zijn dat je je oude kleren weer aan kunt. Die zijn dan wellicht een beetje uit de tijd.
    Beloon jezelf met een leuke nieuwe broek. Dat hoeft echt niet altijd even duur te zijn.

    De kunst van het afvallen is om niet hongerig te zijn.
    Dan ga je juist de verkeerde dingen of teveel eten.
    Zorg dat je wat extra's in huis hebt wat je altijd kunt eten, bijvoorbeeld een light cracker met light kaas, of een stuk komkommer, wortel, etc. Varieer hiermee zodat het niet eentoning is met wat je tussendoor eet.
    Omhoog

    WAT KAN BEWEGEN/SPORTEN VOOR MIJ DOEN?

    Bewegen is een zeer belangrijke factor, het kan je stofwisseling aanzwengelen en daardoor gaat het afvallen makkelijker. Plus dat het de vormen van je lichaam kan verbeteren, denk aan een plattere buik!!
    Bewegen moet bij je passen, bewegen moet leuk zijn en je moet het met plezier doen.
    Voor de een is dat wandelen, voor de ander is dat zwemmen, etc. Bedenk dat bewegen altijd gezond is voor je lijf, maar ook dit moet geen straf zijn dus bedenk iets dat je leuk vindt. Wil dan ook niet gelijk het uiterste van jezelf vergen.
    Maak een soort van opbouwschema wat haalbaar is.
    Streep dan weg wat je gedaan hebt en beloon jezelf met bijvoorbeeld een nieuw badpak ofzo!!
    Dus niet gelijk 3 kilometer willen rennen, maar rustig opbouwen. Vraag eventueel advies van een sporter of therapeut.

    TIP: test jezelf door te kijken hoe lang het duurt voordat je wat moe begint te worden met lopen, zwemmen ofzo.
    Duurde dat bijvoorbeeld 10 minuten, dan start je de volgende keer met 7 minuten en doe daar iedere week 1 minuut bij. Je start dus met 70% van je kunnen en maak daarvandaan een haalbare opbouw.
    De opbouw van conditie doe je eigenlijk alleen wanneer je minimaal 2 keer per week sport.
    Dus wanneer je de opbouw rustig doet, zul je zien dat je het best kunt volhouden. Altijd goed naar je lijf luisteren is ook hierbij het advies.
    Afhankelijk van je leeftijd en basis conditie kun je presteren. Houdt hier rekening mee.
    Omhoog

    VOEDING EN GEZONDHEID

    Klik op de onderstaande site, je kunt hier informatie vinden die ook jouw aanspreekt en waar je wellicht wat mee kunt.

    voeding en gezondheid

    eten en bewegen


    Omhoog

    VOEDINGENSTIPS

    Buiten voldoende bewegen (een half uur per dag een stevige wandeling maken is al voldoende) kun je altijd van de volgende tips gebruik maken:


  • koop geen snoep en koek meer
  • koop suikervrij snoep en een simpel klein koekje
  • koop geen vette vleeswaren maar light produkten
  • koop magere vleeswaren zoals kipfillet
  • koop volkoren produkten, ze geven meer voldoening na het eten
  • eet bij trek tussendoor fruit of wat rauwkost
  • koop niet teveel vlees, zeker niet meer dan een ons per persoon
  • koop magere vleessoorten en wissel af: vis, kip, mager gehakt, varkensfillet, biefstukje, enz
  • eet voldoende groente, 2 ons per persoon is normaal
  • eet sla en gebruik light slasaus
  • aardappels beperkt eten, zeker geen vette jus gebruiken
  • gebruik eens wat vleesbouillon in plaats van jus
  • eet brood met light margarine
  • doe eens geen suiker in je koffie of thee, je zult merken dat dat uiteindelijk lekkerder is!!
  • gebruik koffiemelk met 0% vet
  • waar mogelijk braadboter vervangen door olijfolie (= gezonder)
  • ban chips etc uit je huis wanneer je er niet vanaf kunt blijven
  • eet s'avonds als je echt nog trek hebt bv een plak light kaas
  • eet je maaltijden rustig op, goed kauwen en geniet ervan
  • eet over de hele dag 3 maaltijden en 2 tussendoortjes
  • eet je normaal 3 boterhammen tussen de middag, eet dan om 11, 12 en 13 uur een boterham. Is ook heel goed voor je bloedsuikerspiegel
  • drink eens een kopje bouillon of cup a soup als tussendoortje
  • zorg dat je geen echte honger krijgt!!
  • wanneer je in de winkels de verleidingen niet kunt weerstaan: verminder je winkelbezoek
  • ga boodschappen doen na een maaltijd (indien mogelijk)
  • weeg jezelf niet te vaak, 1 keer per week is voldoende
  • streef naar gewichtsverlies van maximaal een pond per week, minimaal een ons
  • schrijf recepten op die je lekker vindt en die niet te kalorierijk zijn
  • probeer zelf eens gewoon een recept en bedenk dat je met lekkere ingredienten eigenlijk nooit fout kunt gaan!!


    Omhoog





    [ terug... ]Omhoog


  • Maak vrienden

    Twitter

    Weet wat je eet

    100% Pure Wagyu

    Gratis website maken


    Copyright 2002-2019